kolmapäev, 20. mai 2009

Tarbijaõiguste kaitsmisel võiks eeskujuks võtta Prantsusmaa

19. mail teatas tarbijakaitseamet kontrollkäigu tulemustest, millest selgus, et iga viies pood petab ostjat hinnateabe esitamisega ehk kaubal olev hind erines kassas küsitud hinnast. Eesti võiks siinkohal näiteks eeskuju võtta prantslastest, kes on minimeerinud kaupmeeste võimalused ostjaid petta ning on selles osas väga resoluutsed. Prantsusmaal on erinevad hinnaga mängimise võimalused ja tagajärjed seadusega paika pandud. Samuti on Prantsusmaal väga täpselt reguleeritud hooajaallahindlused, tühjendusmüügid ja sooduspakkumised ning hinnakampaaniad. Spetsiaalmüükidel allahinnatava kauba osas on samuti detailsed reeglid – muuhulgas see, et kaubal peab selgelt näha olema allahindluse eelne maksumus ja ebakvaliteetse kauba müügilepaiskamine ei ole lubatud. Liigse loomingulisuse korral hindade määramisel ähvardab kaupmeest kopsakas trahv, mis võib olla isegi 15 000 eurot. Eesti tarbijakaitseseadus näeb tarbija petmise eest ette rahatrahvi 6000 krooni ja juriidilisele isikule 30 000 krooni. Viimase kontrolli tulemusena algatas tarbijakaitseamet 29 väärteomenetlust ja määras trahve kokku 12 640 krooni.
Kui sellised ostjatega manipuleerimised ja allahindluse variandid detailsemalt seadustada ja reeglitest üleastumise karistused oleksid karmimad vähemalt korduva rikkumise korral, suureneks ka tarbijate usaldus kaupmeeste vastu. Samuti tagab ühtne regulatsioon kaupmeeste jaoks õiglase konkurentsipoliitika.

Kommentaare ei ole: